Statuss:
Noslēdzies

Vispārīgā informācija

Sākums 01/07/2020 Noslēgums 31/12/2020 (piešķirts pagarinājums rezultātu nostiprināšanai un publiskošanai līdz 31/03/2021)

  • Projekta numurs

    • Projekta nr. VPP-COVID-2020/1-0013
  • Finansējums

    • 497 580 EUR
  • Projekta vadītājs

  • Papildu informācija par projektu

  • Projektu realizējošās institūcijas:

    • Rīgas Stradiņa universitāte
    • Latvijas Universitāte
    • Vidzemes Augstskola
    • Elektronikas un datorzinātņu institūts
    • Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmija;

Zinātnes nozare

  • Citas sociālās zinātnes, tai skaitā starpnozaru sociālās zinātnes un militārā zinātne
  • Ekonomika un uzņēmējdarbība
  • Socioloģija un sociālais darbs
  • Plašsaziņas līdzekļi un komunikācija
  • Izglītības zinātnes

Kopsavilkums

Projekta mērķis ir novērtēt Latvijas valsts un sabiedrības gatavību un izmantoto mehānismu efektivitāti krīzes pārvarēšanā, un sagatavot priekšlikumus turpmākās rīcības scenārijiem, lai stiprinātu sabiedrības noturību pret krīzēm nākotnē. Novērtējuma galvenais avots ir izsmeļošs pārskats par COVID-19 krīzes daudzpusīgo socioekonomisko ietekmi uz Latvijas sabiedrību. Projekta autori ir vadošie zinātnieki no četrām ieverojamākajām universitātēm, kuri pārstāv dažādas sociālo zinātņu jomas. Viņu sadarbība ir bezprecedenta gadījums, un šīs sadarbības unikalitāte un augstais inovācijas līmenis rodams šī projekta daudzslāņainajā, starpdisciplinārajā, un diahroniskajā skatījumā uz to, kādu iespaidu krīze atstājusi uz dažādiem Latvijas sabiedrības segmentiem. Projektā izmantotas zinātniskās metodes no tādām sociālo zinātņu jomām kā komunikācijas un mediju studijas, psiholoģija, sociālantropoloģija, pedagoģija, socioloģija, datorzinātne un mākslīgais intelekts, un citām jomām. Tā kā zinātniekiem ir ilga pierdze Latvijas sabiedrības pētīšanā, viņu rīcībā ir arī vēsturiski dati, kurus viņi salīdzinās ar tikko iegūtajiem datiem izmantojot komparatīvo analīzi u.c. metodes. Tāpēc šis projekts varēs precīzi noteikt un izmērīt COVID-19 krīzes iespaidu un ieteikt turpmāku rīcību, lai šī iespaida sekas mazinātu. Balstoties uz starpdisciplināro pārskatu, projekts piedāvās detalizētus ieteikumus turpmākiem soļiem ceļā uz sabiedrisko un tautsaimniecības procesu atjaunošanu un izaugsmi Latvijā.

Rezultāti

Informācija par pētniecības projektu

Pētniecības projekta numurs

VPP-COVID-2020/1-0013

Pētniecības projekta nosaukums

Dzīve ar COVID-19: Novērtējums par koronavīrusa izraisītās krīzes pārvarēšanu Latvijā un priekšlikumi sabiedrības noturībai nākotnē

Projekta īstenotājs

Rīgas Stradiņa universitāte, Latvijas Universitāte, Vidzemes Augstskola, Elektronikas un datorzinātņu institūts, Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmija

Rezultāta veids

Rezultāta nosaukums

Oriģināli zinātniskie raksti, kas publicēti žurnālos vai konferenču rakstu krājumos, kuru citēšanas indekss sasniedz vismaz 50 procentus no nozares vidējā citēšanas indeksa

  1. Lonska, J.; Mietule, I.; Litavniece, L.; Arbidane, I.; Vanadzins2, I.; Matisane, L.; Paegle, L. Work–Life Balance of the Employed Population During the Emergency Situation of COVID-19 in Latvia. - Frontiers in Psychology, 2021, https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.682459
  2. Bela, B.; Broka, A.; Rajevska, F.; Rasnača, L. Transformative change in social service delivery and social work practice in Latvia during the COVID-19 pandemic; [Transformatīvas pārmaiņas sociālo pakalpojumu nodrošinājumā un sociālā darba praksē Covid-19 pandēmijas laikā Latvijā]. - European Journal of Social Work, 2022,  https://doi.org/10.1080/13691457.2021.1977255
  3. Martinsone, B.; Tzivian L. Differences in Stress and Coping During the COVID-19 Pandemic in Families With and Without Children With Developmental Disorders or Chronic Conditions. - Frontiers in Public Health, 2021, https://doi.org/10.3389/fpubh.2021.704577
  4. Murinska, S.; Rožukalne, A.; Strode, I. From Lower Disease Risk Perception to Higher News Avoidance: Analysis of News Consumption and Attitude Toward COVID-19 News in Latvia. - Online Journal of Communication and Media Technologies, 2022, https://doi.org/10.30935/ojcmt/12026
  5. Rožukalne, A.; Murinska, S.; Tifentale, A. IS COVID-19 AN “ORDINARY FLU” THAT BENEFITS POLITICIANS? PERCEPTION OF PANDEMIC DISINFORMATION IN LATVIA. - Communication Today, 2021, https://doi.org/2-s2.0-85121919912
  6. Daniela, L.; Rubene, Z.; Rūdolfa, A. Parents’ perspectives on remote learning in the pandemic context. - Sustainability (Switzerland), 2021, https://doi.org/10.3390/su13073640
  7. Nesenbergs, K.; Abolins, V.; Ormanis, J.; Mednis, A. Use of augmented and virtual reality in remote higher education: A systematic umbrella review. - Education Sciences, 2021, https://doi.org/10.3390/educsci11010008
  8. Matisāne, L.; Paegle, L.; Vanadziņš, I.; Rozentāle, S.; Grīntāle, I.; Mietule, I.; Lonska, J.; Litavniece, L.; Arbidāne, I. Transition to the forced telework - a challenge for trade unions identified by the study on working life with COVID-19 in Latvia. – Work, 2022, https://doi.org/10.3233/WOR-211042
  9. Matisāne, L.; Paegle, L.; Akūlova, L.; Eglı̄te, M.; Vanadziṇš, I. Is It Essential for Occupational Health and Safety Experts to Know the English Language? Results From Several Studies in Latvia. - Frontiers in Public Health, 2022, https://doi.org/10.3389/fpubh.2022.833620
  10. Matisāne, L.; Paegle, D.I.; Paegle, L.; Akūlova, L.; Matisāne, M.; Vanadziņš, I. Can Occupational Safety and Health Preventive Measures Taken by the Employer Influence Sleep Disturbances in Teleworkers? Results from the Quantitative Study on Working Life with COVID-19 in Latvia. - Brain Sciences, 2024, https://doi.org/10.3390/brainsci14070684
  11. Matisāne, L.; Paegle, L.; Eglīte, M.; Akūlova, L.; Linde, A.A.; Vanadziņš, I.; Mietule, I.; Lonska, J.; Litavniec,e L.; Arbidāne, I.; Rozentāle, S.; Grīntāle, I. Reasons for low protection of vulnerable workers from covid-19—results from the quantitative and qualitative study on working life in Latvia. - International Journal of Environmental Research and Public Health, 2021, https://doi.org/10.3390/ijerph18105188
  12. Matisāne, L.; Paegle2, L.; Akūlova, L.; Vanadziņš, I. Challenges for workplace risk assessment in home offices—results from a qualitative descriptive study on working life during the first wave of the COVID-19 pandemic in Latvia. - International Journal of Environmental Research and Public Health, 2021, https://doi.org/10.3390/ijerph182010876
  13. Rožukalne, A.; Kleinberga, V.; Tīfentāle, A.; Strode, I. What Is the Flag We Rally Around? Trust in Information Sources at the Outset of the COVID-19 Pandemic in Latvia. - Social Sciences, 2022, https://doi.org/10.3390/socsci11030123

Citi oriģināli zinātniskie raksti, kas publicēti Web of Science vai SCOPUS datubāzēs iekļautajos žurnālos vai konferenču rakstu krājumos

  1. Berke-Berga, A; Dovladbekova, I; Urbane, M. ENTREPRENEURSHIP IN THE TIME OF COVID-19: CHALLENGES, OPPORTUNITIES AND GOVERNMET ASSISTANCE IN LATVIA. - ECONOMIC SCIENCE FOR RURAL DEVELOPMENT, 2021, https://doi.org/10.22616/ESRD.2021.55.044
  2. Martinsone, B; Stokenberga, I. Parents' perspectives on distance learning during the COVID-19 pandemic in Latvia. - Routledge Research in Digital Education and Educational Technology, 2022, https://doi.org/10.4324/9781003167594-14
  3. Lubkina, V; Strods, G; Danilane, L; Klavinska, A; Vindaca, O. Life with covid-19: swot analyses for transformative digital learning in educators' perspective. - SOCIETY, INTEGRATION, EDUCATION 2021, VOL V: COVID-19 IMPACT ON EDUCATION, INFORMATION TECHNOLOGIES IN EDUCATION, INNOVATION IN LANGUAGE EDUCATION, 2021, https://doi.org/10.17770/sie2021vol5.6199
  4. Daniela, L; Rudolfa, A; Rubene, Z. Results of the evaluation of learning platforms and digital learning materials. - REMOTE LEARNING IN TIMES OF PANDEMIC: Issues, Implications and Best Practice, Routledge Research in Digital Education and Educational Technology, 2022, https://doi.org/10.4324/9781003167594-12
  5. Rožukalne, A.; Kleinberga V.; Grūzītis N. COVID-19 news and audience aggressiveness: Analysis of news content and audience reaction during the state of emergency in Latvia (2020–2021). - Vide. Tehnologija. Resursi - Environment, Technology, Resources, 2021, https://doi.org/10.17770/etr2021vol2.6564
  6. Kleinberga, V. Government communication and Internet responses: Profile of Prime Minister Krišjānis Kariņš in selected digital media users’ comments during the COVID-19 pandemic. - Vide. Tehnologija. Resursi - Environment, Technology, Resources, 2021, https://doi.org/10.17770/etr2021vol2.6571
  7. Matisane, L; Paegle, L; Vanadzins, I; Linde, AA. Lack of workplace risk assessment as a predictor of adverse health effects for teleworkers - results from the survey on Life with COVID-19 in Latvia. - 8TH INTERNATIONAL MULTIDISCIPLINARY RESEARCH CONFERENCE SOCIETY, HEALTH, WELFARE, 2021, https://doi.org/10.1051/shsconf/202213101006
  8. Langovska, L; Rozentale, S. REMOTE WORK DURING THE COVID-19 PANDEMIC: - PROBLEMS AND SOLUTIONS ON THE EXAMPLE OF VIDZEME REGION IN LATVIA. - ECONOMIC SCIENCE FOR RURAL DEVELOPMENT, 2021, https://doi.org/10.22616/ESRD.2021.55.033

ERIH PLUS

  1. Urbāne, M.Attālinātā darba tiesiskie šķēršļi Latvijā / Legal challenges of teleworking in Latvia. – Socrates, 2021

Sekmīgi aizstāvēts maģistra un / vai promocijas darbs projekta tematikā

 

  1. Sanita Šuriņa. Ar Covid-19 preventīvo uzvedību saistītie faktori Latvijas iedzīvotāju populācijā. Promocijas darbs, 2022, RSU

Maģistra darbi: 10

Kategorijā “Citi oriģināli zinātniskie raksti, kas publicēti Web of Science vai SCOPUS datubāzēs iekļautajos žurnālos vai konferenču rakstu krājumos” publicēti 8 raksti solīto 10 vietā, bet to kompensē viens papildus raksts augstākā kategorijā un viens ERIH PLUS datubāzē indeksēts raksts. Projekts ir veiksmīgi īstenots un ir sasniedzis visus izvirzītos mērķus. Tā ietvaros izstrādāti pierādījumos balstīti un starpdisciplināri priekšlikumi sabiedrības noturības stiprināšanai krīzes situācijās, īpaši fokusējoties uz COVID-19 pandēmijas sociālekonomisko ietekmi. Publicēti 13 augstākās kategorijas kategorijas zinātniskie raksti, sagatavoti 7 rīcībpolitikas ziņojumi Labklājības, Izglītības un zinātnes ministrijai un Valsts kancelejai, kas ietver ieteikumus par sociālo pakalpojumu efektivitāti, komunikācijas uzlabošanu, attālinātās izglītības digitalizāciju un e-risinājumiem augstākajā izglītībā. Tā kā vairāki zinātniskie raksti cieši sasaistīti ar sabiedriskās politikas veidošanas jautājumiem, tie pamatoti uzskatāmi par ekvivalentiem rīcībpolitikas dokumentiem. Projekta rezultāti kalpo kā būtisks ieguldījums sabiedrības noturības un valsts pārvaldības kvalitātes uzlabošanā nākotnes krīžu kontekstā

 

Daniela, L., Rubene, Z., & Rūdolfa, A. (2021). Parents’ perspectives on remote learning in the pandemic context. Sustainability, Vol. 13(7), 3640. DOI: https://doi.org/10.3390/su13073640

Lonska, J., Mietule, I., Litavniece, L., Arbidane, I., Vanadzins, I., Matisane L., & Paegle, L. (2021). Work-Life Balance of the Employed Population during the Emergency Situation of COVID-19 in Latvia. Frontiers in Psychology. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.682459

Bela, B., Broka, A., Rajevska, F., & Rasnača, L. (2021). Transformative change in social service delivery and social work practice during COVID-19 pandemic in Latvia. European Journal of Social Work; DOI: https://doi.org/10.1080/13691457.2021.1977255

Martinsone, B. & Tzivian, L. (2021). Differences in Stress and Coping During the COVID-19 Pandemic in Families With and Without Children With Developmental Disorders or Chronic Conditions. Frontiers in Public HealthJournal of Public Health. DOI: https://doi.org/10.3389/fpubh.2021.704577

Matisāne, L., Paegle, L., Eglīte, M., Akūlova, L., Linde, A. A., Vanadziņš, I., Mietule, I., Lonska, J., Litavniece, L., Arbidāne, I., Rozentāle, S. & Grīntāle, I. (2021) Reasons for low protection of vulnerable workers from covid-19—results from the quantitative and qualitative study on working life in Latvia. International Journal of Environmental Research and Public Health, Vol. 18(10). https://doi.org/10.3390/ijerph18105188

Nesenbergs, K., Abolins, V., Ormanis, J., & Mednis, A. (2020) Use of augmented and virtual reality in remote higher education: A systematic umbrella review. Education Sciences, 11(1), 8. DOI: https://doi.org/10.3390/educsci11010008

Dzerviniks, J., Usca, S., Lubkina, V., Poplavskis, J., & Vindaca, A. (2021) Conceptual model for the development of teachers’ digital competence. Proceedings of INTED2021 Conference, 2437-2445 DOI: https://doi.org/10.21125/inted.2021.0524

Martinsone, B., & Stokenberga, I. (2021). Parents’ perspective on distance learning during the COVID-19 pandemic in Latvia. In Remote Learning in Times of Pandemic: Issues, Implications and Best Practice. https://www.routledge.com/Remote-Learning-in-Times-of-Pandemic-Issues-Implications-and-Best-Practice/Daniela-Visvizi/p/book/9780367765705?gclid=Cj0KCQjwqKuKBhCxARIsACf4XuED3d0dl2hkCCLX0FiWch7-ADab5WS0sCDk8uWj_gCC33-k0VLZw1saAsZSEALw_wcB

Mirķe, K., & Tzivjan, L. (2021). Most important factors for teachers’ success, distance teaching methods, and technological resources used during COVID-19 pandemic in spring 2020 – a case of Latvia. In Remote Learning in Times of Pandemic: Issues, Implications and Best Practice. https://www.routledge.com/Remote-Learning-in-Times-of-Pandemic-Issues-Implications-and-Best-Practice/Daniela-Visvizi/p/book/9780367765705?gclid=Cj0KCQjwqKuKBhCxARIsACf4XuED3d0dl2hkCCLX0FiWch7-ADab5WS0sCDk8uWj_gCC33-k0VLZw1saAsZSEALw_wcB

Palkova, K., Grasis, J., & Jansons, J. (2021). COVID-19: Impact on Human Rights from the Healthcare Perspective in the Case of Patients Triage. Wiadomości Lekarskie, Vol. 74(8), pp. 1894-1899. DOI: https://doi.org/10.36740/WLek202108120

Daniela, L., Rūdolfa, A., & Rubene, Z. (2021) Results of the evaluation of learning platforms and digital learning materials. In Remote Learning in Times of Pandemic: Issues, Implications and Best Practice. https://www.routledge.com/Remote-Learning-in-Times-of-Pandemic-Issues-Implications-and-Best-Practice/Daniela-Visvizi/p/book/9780367765705?gclid=Cj0KCQjwqKuKBhCxARIsACf4XuED3d0dl2hkCCLX0FiWch7-ADab5WS0sCDk8uWj_gCC33-k0VLZw1saAsZSEALw_wcB

Langovska L., Rozentāle S. (2021). Remote work during the COVID-19 PANDEMIC – Problems and solutions: the example of Vidzeme region (Latvia). Proceedings of the 2021 International Conference “Science for Rural Development”. DOI: https://doi.org/10.22616/ESRD.2021.55.033 

Berķe-Berga, A., Dovladbekova, I., & Urbāne, M. (2021). Entrepreneurship in the time of COVID-19: Challenges, Opportunities and Government Assistance in Latvia. Proceedings of the 2021 International Conference “Economic Science for Rural Development”. DOI: https://doi.org/10.22616/ESRD.2021.55.044

Usca, S., Dzerviniks, J., Lubkina, V., Vindaca, A., & Poplavskis, J. (2021) Development of teachers’ digital competence: Problems and solutions in Latvia. Proceedings of the 14th International Scientific Conference Rural Environment, Education, Personality. DOI: https://doi.org/10.22616/REEP.2021.14.036

Dzerviniks, J., Usca, S., Lubkina, V., Poplavskis, J., & Vindaca, A. (2021) Conceptual model for the development of teachers’ digital competence. Proceedings of INTED2021 Conference (15th annual International Conference Technology, Education and Development). DOI: https://doi.org/10.21125/inted.2021.0524

Usca, S., Dzerviniks, J., Lubkina, V., Vindaca, A., & Poplavskis, J. (2021) Teachers’ Attitude towards Remote Learning: Analysis of Latvia’s Case. Proceedings of the International Scientific Conference “Society. Integration. Education”. Vol. 2., pp. 603 – 612. https://doi.org/10.17770/sie2021vol2.6336

Vindača, O., Ļubkina, V., Abuže, A., Usca, S. (2021). Life with COVID-19: SWOT Analyses for Transformative Digital Learning In Educators’ Perspective. Proceedings of Society. Proceedings of the International Scientific Conference “Society. Integration. Education”, Vol. 5., pp. 249-259. DOI: https://doi.org/10.17770/sie2021vol5.6199

Niklass, M. (2021) Burnout During the COVID Pandemic: A Case of the Social Services Sector in Latvia. Proceedings of the 2021 International Conference “Economic Science for Rural Development”. DOI: https://doi.org/10.22616/ESRD.2021.55.059

Urbāne, M., Dovladbekova I., Berķe-Berga, A. Legal Challenges of Teleworking in Latvia. Rīga Stradiņš University Faculty of Law Electronic Scientific Journal of Law (Socrates). Nr. 2 (20), pp. 58 – 66. DOI: https://doi.org/10.25143/socr.20.2021.2;

Krūmiņš, G. (2021) Latvijas ilgtermiņa attīstības stratēģija un stratēģiskā komunikācija COVID-19 krīzes ēnā. Latvijas Zinātņu Akadēmijas Vēstishttp://www.lasproceedings.lv/wp-content/uploads/2021/04/5_Gatis-Krumins.pdf

Broka, A., Mihailova, H. (2021) Family counselling and flexibility of social services during COVID-19 emergency: Case study of Latvian municipalities. 7th Scientific International Interdisciplinary Conference Proceedings Society, Health, Welfare. Riga: Riga Stradins University. DOI: https://doi.org/10.1051/shsconf/20208501010

Broka, A. (2021) Differentiation of social services as part of transformative social work practice during COVID-19. Rīga Stradiņš University Research Week 2021https://liverw.rsu.lv/posters/differentiation-of-social-services-as-part-of-transformative-social-work-practice-during-covid-19

Trapenciere, I., Perera, S., Vilka, l., & Bernats, G. (2021). Well-being of children left behind. Proceedings of European Conference of Social Work Education ECSWE 2021. https://ecswe2021.org/wp-content/uploads/2021/08/Book-of-Abstracts.pdf

Zaķe M., Majore G., Krūmiņš G., & Zaķis Z. (2021). Methodology for Construction of Multi-approach Based Digital Twin in Strategic Communication. Proceedings of the 8th joint Latvia and Lithuania IEEE Sections Workshop on Advances in Information, Electronic and Electrical Engineering (AIEEE’20). DOI: https://doi.org/10.1109/AIEEE51419.2021.9435626

Kleinberga, V. (2021). Government communication and Internet responses: profile of Prime Minister Krišjānis Kariņš in selected digital media users’ comments during the COVID-19 pandemic. Proceedings of the 13th International Scientific and Practical Conference “Environment. Technology. Resources.”, Vol. 2, pp. 78 – 83. DOI: https://doi.org/10.17770/etr2021vol2.6571

Rožukalne, A., Kleinberga, V., & Grūzītis, N. (2021). COVID-19 news and audience aggressiveness: analysis of online news content and audience reaction during state of emergency in Latvia (2020-2021). Proceedings of the 13th International Scientific and Practical Conference “Environment. Technology. Resources.”Vol. 2., 141 – 147. DOI: https://doi.org/10.17770/etr2021vol2.6564

Manuskripti, kas iekļauti manuskriptu datu bāzēs (preprints) un citas publikācijas, kas izdotas autoru atbildībā (nerecenzētas)

Krumins, G., Berzina, I., Buholcs, J., Dāvidsone, A., Silkāne, V., Zaķis, Z., Majore, G., Zaķe, M., Andžāns, M., Elere, I., Elers, H., Kleinberga, V., Palkova, K., Sedlenieks, K., Ābelīte-Medne, Z., Grinblate, E., Margevica, S., Rūse, A., Šteinerts, M., Voldiņa, G., Zeiļa, R., Žabicka, A., Austers, I., & Ķencis, T. (2021). Krīzes laika komunikācija: sabiedrība un pārvaldība. https://lvportals.lv/wwwraksti/TEMAS/FAILI/KRIZES_KOMUNIKACIJA_COVID19_ESEJA.PDF

Brīvpieejas interneta izpētes rīks un datu kopa Saeimas debašu analīzei: http://saeima.korpuss.lv/

Brīvpieejas interneta izpētes rīks un datu kopa Latvijas politiķu Twitter ierakstu analīzei: http://politikutviti.riks.korpuss.lv

Brīvpieejas interneta izpētes rīks un datu kopa Latvijas lielāko ziņu portālu komentāru analīzei Interneta Agresivitātes Indekss (latviešu un krievu valodā): http://barometrs.korpuss.lv/

Dovladbekova, I., Berķe-Berga, A.,  & Urbāne, M. (2021). National representative survey of business activity during the Covid-19 pandemic. Dataverse. DOI: https://doi.org/10.48510/FK2/ENLIJU

Dovladbekova, I., Kalniņa, D., Kruk, S., Lāce, T., Mārtinsone, K., Rungule, R., Seņkāne, S. (2021). National representative Omnibus survey, Latvia, September 2020. Dataverse. DOI: https://doi.org/10.48510/FK2/VEEPCS

Usca, S., Ļubkina, S., & Dzerviniks, J. (2021). Remote Learning Questionnaire for Latvian Teachers of Comprehensive Schools. Dataverse. DOI: https://doi.org/10.48510/FK2/DNMNBU

Mirķe, E., Tzivian, L. (2021). Tālmācības anketa Latvijas vispārizglītojošo skolu skolotājiem 2020. gada pavasarī (COVID-19 “Pirmais vilnis”)https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/54237

Rīcībpolitikas nodevums