Klajā nācis Vidzemes Augstskolas asociētās profesores un Latvijas Nacionālās aizsardzības akadēmijas vadošās pētnieces Ievas Bērziņas pētījums “Patriotisms un nacionālisms pilsoniskajā izglītībā Latvijā: rekomendācijas politikas veidotājiem”.
Pētījums raksturo situāciju Latvijas skolās valstiskās audzināšanas aspektā, jo tā izpētes objekts ir divas atšķirīgas, bet savstarpēji saistītas nacionālās piesaistes formas. Patriotisms un nacionālisms Latvijas pilsoniskajā izglītībā tika pētīts Krievijas–Ukrainas kara kontekstā, kas arī Latvijā aktualizēja jautājumus, kuri saistīti ar nacionālo identitāti, sabiedrības gatavību krīzēm un gribu aizstāvēt valsti militāra uzbrukuma gadījumā, kā arī ar demokrātisku vērtību nozīmi laikā, kad pieaug autoritāru valstu globālā ietekme.
Pašlaik publicētais pētījums ir daļa no pētījuma rezultātiem un pieteikums tālākai diskusijai. Pētījums par patriotismu un nacionālismu pilsoniskajā izglītībā Latvijā tika veikts Latvijas Zinātnes padomes fundamentālo un lietišķo pētījumu projektā “Patriotisms un nacionālisms: domāšana, attieksmes un to ietekme uz demokrātiskas pilsoniskas sabiedrības attīstību” (projekta Nr. lzp-2022/1-0456), kura mērķis ir padziļināti izprast patriotismu un nacionālismu kā savstarpēji saistītas, bet atšķirīgas nacionālās piesaistes formas, un to kopsakarību ar demokrātiskas pilsoniskas sabiedrības attīstību Latvijā. Patriotisms un nacionālisms Latvijas pilsoniskajā izglītībā tika pētīts KrievijasUkrainas kara kontekstā, kas arī Latvijā aktualizēja jautājumus, kas saistīti ar nacionālo identitāti, sabiedrības gatavību krīzēm un gribu aizstāvēt valsti militāra uzbrukuma gadījumā, kā arī ar demokrātisku vērtību nozīmi laikā, kad pieaug autoritāru valstu globālā ietekme.