Statuss:
Noslēdzies
Fundamentālo un lietišķo pētījumu projekti (FLPP) logo

Sākums: 01.12.2018.

Noslēgums: 01.12.2020.

Projekta numurs: lzp-2018/2-0216

Finansējums: 199998

Projekta vadītājs: Inguna Skadiņa

Projektu īsteno

Latvijas Universitātes Matemātikas un informātikas institūts

Projekta sadarbības partneri

Zinātnes nozares

  • Datorzinātne un informātika
  • Valodniecība un literatūrzinātne

Kopsavilkums

Līdz ar mākslīgā intelekta uzplaukumu un arvien pieaugošajām datoru jaudām, kas ļauj dabiskās valodas apstrādē izmantot dziļo mašīnmācīšanos, aktualizējas iespēja cilvēkam sazināties ar datoru dabiskā valodā. Lai arī jaunākie rezultāti šajā jomā ir daudzsološi, vēl aizvien nav atrisināts jautājums par patiesu dabiskās valodas sapratni un adekvātas atbildes ģenerēšanu. Tā kā valodas sapratne un valodas ģenerēšana ir sarežģītas problēmas, pašlaik pētniecība koncentrējusies uz dziļās mašīnmācīšanās modeļiem pilna cikla dialogsistēmu izveidē plaši izplatītām valodām, piemēram, angļu valodai, atstājot novārtā sarežģītākas metodes un mazāk izplatītas valodas. Šī projekta mērķis ir sniegt būtisku ieguldījumu valodas sapratnes un ģenerēšanas izpētē, lai nodrošinātu cilvēka un datora saziņu valodai ar ierobežotu valodas resursu apjomu – latviešu valodai: (1) piedāvāt metodes, kā pārvarēt mašīnmācīšanās metožu lietojumam nepieciešamo valodas resursu trūkumu un datu skrajumu; (2) apvienojot dziļo mašīnmācīšanos un zināšanās balstītās metodes, būtiski uzlabot valodas sapratni un ģenerēšanu un izmantot to jomai pielāgotos virtuālajos asistentos; (3) izstrādāt latviešu valodai trūkstošos valodas resursus valodas sapratnes un ģenerēšanas vajadzībām atsevišķām jomām, izmantojot jau pieejamos vispārīgos latviešu valodas resursus; (4) praksē pārbaudīt un novērtēt izstrādātās metodes inteliģento virtuālo asistentu prototipos latviešu valodā.

Projektu konkurss:

Fundamentālo un lietišķo pētījumu projektu 2018. gada 2. atklātais konkurss

 

Projekta īstenošanas zinātniskā un sociālā ietekme ir apkopota pārskatā[PDF]

Projekta rezultāti [PDF]